5 המתאגרפים הטובים בהיסטוריה – חלק 3

מאמר זה הינו המשך ישיר למאמרינו הקודמים בו סקרנו והשכלנו ללמוד על בני לאונרד והנרי ארמסטרונג שדורגו במקומות 5 ו-4, וכן על ג'ו לואיס שנמצא במקום ה-3 , ועכשיו נמשיך בסקירה שלנו:

איגרוף 3

(מתוך: Shutterstock) 

מספר 2: מוחמד עלי

מוחמד עלי נולד בקנטקי, ארה"ב  ב-17 לינואר 1942 בשם קסיוס מרסלוס קליי ג'וניור .

הוא  זכה באליפות העולם במשקל כבד – היחיד שזה בה 3 פעמים וכן היה המתאגרף הצעיר ביותר שזוכה בה וכן המתאגרף המבוגר ביותר שזוכה בה. במהלך הקריירה שלו דאג להשמיע את דעותיו גם אם בצורה פרובוקטיבית ושנויה במחלוקת, וניצל את הצלחתו בהעלאת המודעות של אפליית השחורים וחוסר השוויון.

הוא הגיע לאיגרוף לגמרי במקרה כאשר בגיל 12 פנה לשוטר לדווח לו כי אופניו נגנבו ואותו שוטר הציע לו להתחיל להתאמן באיגרוף.

עד גיל 18 זכה ב- 100 קרבות (מתוך 108) וב-1960 נשלח לאולימפיאדת רומא שם זכה במדליית הזהב במשקל חצי כבד.

מיד לאחר האולימפיאדה החל להשתתף בתחרויות מקצועיות ובמשך שנים צבר רק ניצחונות. נצחונו הראשון כאלוף העולם במשקל כבד היה ב 1964.

ב- 1964 הצטרף לחבר מעריציו של מלקולם אקס (היה פעיל זכויות אדם של האפרו-אמריקאים והתבטא נגד האמריקאים הלבנים) ואף הצטרף לארגון בשם "אומת האסלאם" –שהוא ארגון אפרו-אמריקאי אסלמי דתי שמטרתו לשפר את המצב הכללי של האפרו-אמריקאים ברחבי אמריקה. בעקבות זאת אף שינה את שמו למוחמד עלי וסירב בכל תוקף כי יפנו אליו בשמו הקודם.

תואר אלוף העולם נשמר בידיו עד לשנת 1967, אז נלקח ממנו לא באמצעות ניצחון של מתאגרף עליו בקרב אלא בשל העובדה כי סירב מצפונית להתגייס כחייל במלחמת וייטנאם. הוא הורשע בהתחמקות מהשירות ,נשלל ממנו רישיון האגרוף וכן נידון למאסר. רק בשנת 1971 מוחמד עלי זוכה ע"י בית המשפט העליון על כי לא הוכר כסרבן מצפון.

ההפסד הראשון של עלי קרה ב"קרב המאה" מול ג'ו פרייזר- שניהם נחשבו בלתי מנוצחים ועלי הפסיד לו בקרב.

בשנת 1974 ניצח עלי את פורמן וכן השיב את התואר של אלוף העולם. בקרב זה אף הנציח את המשפט הידוע :" מרחף כמו פרפר ועוקץ כמו דבורה".

בשנת 1981 פרש סופית מאיגרוף מקצועני.

בשנת 1984 חלה במחלת הפרקינסון. הוא היה נשוי 4 פעמים ונולדו לו 2 בנים ו-4 בנות (אחת מהן הייתה אלופת העולם באיגרוף –לילה עלי).

מוחמד עלי נפטר בשנת 2016 באריזונה כתוצאה מהלם זיהומי.

המידע מובא לכם ע"י בש-גל – המשווקת מגוון רחב של ציוד לאגרוף כולל בובת איגרוף, מגני שיניים, כפפות אגרוף ועוד.