פציעות ספורט נפוצות בקרב מתאמני אומנויות לחימה

פעילות גופנית היא מרכיב משמעותי באורח חיים בריא, גם בהיבט הפיזי וגם מבחינה נפשית. אומנויות לחימה מחזקות מאוד את הגוף, מעצימות את הדימוי העצמי ועוזרות לנו להתמודד עם אתגרים שונים בחיים בדרך הנכונה ביותר עבורנו - אבל הפעילות המועילה מאוד הזו עלולה לגרום גם לפציעות.

חשוב להדגיש שהסיכון להיפגע תוך כדי אימונים בתחום אמנויות הלחימה נמוך מאוד, ובכל זאת אי אפשר להתעלם ממנו. כדאי לדעת מהן הפציעות הנפוצות ואיך להתאושש באופן יעיל ומהיר.

פציעות ספורט

(מתוך: Shutterstock) 

איך נגרמות פציעות אורתופדיות ואיך להקטין את הסיכון להתרחשותן?

הסוג העיקרי של הפגיעות בעקבות אימוני אמנויות לחימה הוא פציעות אורתופדיות. הפגיעה עלולה לבוא לידי ביטוי בקרע בגיד, במתיחה ברצועה, בקרסול נקוע וכו', ובמקרים נדירים גם בשבר באחת מהעצמות בגוף.

הסיבות לאותן פציעות ספורט הן תנועה לא נכונה, חוסר תשומת לב רגעי או אימון אינטנסיבי יתר על המידה שלא מתאים לרמה הנוכחית שלכם. המפתח למניעת הפגיעות הנ"ל, או לפחות לצמצם את הסיכון להתרחשותן באופן משמעותי, הוא בחירה חכמה של מאמנים ותשומת לב מלאה לגוף - כמעט כל מי שעוסק בפעילות גופנית (מכל סוג שהוא ולאו דווקא אומנויות לחימה) נוטה לעתים להתעלם מסימני אזהרה פיזיים וממשיך להתאמן כרגיל, והתוצאה עלולה להיות פציעה.

מניעה

להקדים תרופה למכה היא אחת מההמלצות היותר מדויקות של חז"ל, והיא נכונה מאוד לגבי פציעות ספורט באופן כללי ובפרט במסגרת אימונים בתחום אומנויות הלחימה. כך למשל התאמת מדרסים לספורטאים על סמך אופי הפעילות הגופנית מספקת תמיכה משמעותית לכפות הרגליים ודרכן לאיברים רבים אחרים - ומקטינה מאוד את הסיכוי שחלוקה לא נכונה של העומסים תוביל לפגיעות שונות.

גם שימוש בציוד איכותי לאומנויות לחימה יקטין את הסיכויים לפציעות.

למה חשוב לקחת אחריות על כל פציעה?

אמנויות לחימה הן לא "רק" פעילות פיזית מעצימה מאוד אלא תפישת עולם שלמה. בהתאם השלב הראשון בדרך להחלמה הוא לקחת אחריות מלאה על הפציעה ועל תהליך השיקום.

כמובן שחשוב להיעזר באנשי מקצוע עם ידע ספציפי - למשל במקרה של כאבים בכף הרגל והקרסול כדאי להגיע לאורתופד שהמומחיות שלו היא כף הרגל, אבל בסופו של דבר ההחלטות השונות שמתקבלות לאורך תהליך השיקום הן באחריותכם, ולמשל רק אתם יכולים לדעת מתי אפשר לחזור להתאמן ובאיזו עצימות.

לא להירתע מכאב

עוד דגש חשוב הוא לא להתמסר יתר על המידה למשככי כאבים. כמובן שאין סיבה לסבול סתם, אבל לא כל כאב מחייב מיד טיפול תרופתי, מה גם שהוא אינדיקציה מדויקת למה עדיין לא תקין לגמרי בגוף שלנו.

שיפור הטכניקה

את פרק הזמן שבו הגוף מוגבל אפשר, וכדאי, לנצל לטובת שיפור הטכניקה. דרך נוספת לשדרוג היכולות גם בזמן הפציעה היא דמיון מודרך - תרגול מנטלי של תנועות, פעולות והתנהלות מנטלית. בדרך זו הפציעה הופכת להזדמנות לעליית מדרגה שתבוא לידי ביטוי מיד לאחר החזרה לשגרת אימונים מלאה.