מזרן ספורט – כל מה שרציתם לדעת...

בשנים האחרונות המודעות לבריאות הולכת וגוברת ויש יותר ויותר אנשים שמתאמנים באופן קבוע ומבצעים פעילות ספורטיבית. אם פעם בשעות הערב הרחובות ובעיקר הפארקים היו שוממים הרי שהיום המצב שונה לגמרי וזה הזמן הטוב ביותר עבור רצים, רוכבי אופניים, הולכים ואנשים העוסקים בסוגי ספורט אחרים.

גם סוגי הספורט ה"רגועים" יותר, אלו המתקיימים על מזרנים הפכו פופולאריים מאוד. ישנם תרגילים קלים יותר ויש הנחשבים לפעילים יותר ולכן לאיכות המזרן יש חשיבות רבה בהצלחת האימונים. יש סוגים שונים של עוביים, יש חומרים שונים, יש טקסטורות שונות וכמובן, יש צבעים ועיטורים שונים שגם הם חשובים. אז איך נבחר מזרן ספורט? מהם הפרמטרים שצריך לקחת בחשבון? הנה כמה דברים שכדאי לדעת...

מזרני יוגה

(צילום: Shutterstock)

אימונים על מזרן – לפני הכול בטיחות!

הדבר החשוב ביותר עוד לפני ההנאה ולפני הצלחת האימון, הוא בטיחות המתאמן. יש מזרנים דקים מידי ויש תרגילים מורכבים וקופצניים, ושני אלו לא ממש הולכים ביחד מכיוון שנחיתה לא נכונה עלולה לגרור פציעה. בנוסף, חשוב שהמזרן לא יהיה חלק מידי אלא מחוספס, מזרן עם טקסטורה שמבטחת את החלקלקות. עוד דבר חשוב שנוגע לבטיחות, חשוב מאוד להתאמן על קרקע ישרה בשביל לשמור על יציבות וחשוב גם לעשות שימוש בנעלי ספורט בכדי לשמור על הרגליים.

דביקות

אימון על מזרן ספורט עם חלק תחתון חלק יכול להיות אימון מאוד לא נעים מכיוון שהמזרן יזוז ואי אפשר יהיה לסיים תרגילים שלמים, בעיקר כאלו שדורשים אי תזוזה על המזרן בתנוחה קשה למשך מספר שניות. חשוב לוודא שהמזרן הוא דביק מלמטה, מזרן שנחשב ליציב וצמוד לרצפה ללא תזוזה.

מזרן עבה VS מזרן דק

יש אם כן מזרנים עבים ומזרנים דקים ולכל אחד מהסוגים הללו יש שימושים שונים. המזרנים הדקים אלו מזרנים שמשמשים לסוגי ספורט ללא תזוזה דרמטית, סוגים כמו תרגילי בטן, פילאטיס, יוגה וכדומה. לעומם מזרנים עבים אלו מזרנים שמתאימים לאימונים בעצימות גבוהה, אימונים כמו קראטה, ג'ודו, התעמלות קרקע וכל סוגי הספורט שדורשים מזרן עבה לנחיתה רכה במהלך האימונים בכדי למנוע פציעות.

אז מה הכי מתאים לנו?

אם אנו מחפשים מזרן ספורט אנו צריכים לשאול את עצמנו כמה שאלות. ראשית, האם אנו בתחילת הדרך ואנו עוד לא בטוחים שאנו מתחברים לסוג הספורט והאימונים, מה שיגרום לנו להעדיף השקעה נמוכה יחסית עד שנתקדם ונתמקצע ונהיה בטוחים שזה הכיוון שלנו והוא שווה את ההשקעה הכספית. שנית, חשוב לדעת מהו התקציב ובדרך כלל גם עם תקציב נמוך יחסית אפשר לרכוש מזרן טוב, בעיקר אם מדובר על PVC שנחשב לחומר שמחזיק מעמד זמן רב.

לא משנה איזה ספורט אתם עושים, זה כבר הכיוון הנכון. ספורט מצוין לבריאות וכמה שיותר ממנו בהתאם ליכולות, זה תמיד מבורך.

מזרן יוגה

כל מה שרציתם לדעת על מזרני יוגה

(צילום: Shutterstock)

רגע לפני שנדבר על מזרן יוגה ועל איזה מזרן כדאי לרכוש כדאי שנכיר את היוגה עצמה. היוגה היא אימון רוחני – גופני שמקורו בתורות ההינדיות, אימון שמטרתו בסופו של דבר בריאות פיזית ונפשית. אימון יוגה אמור לתרום לאיזון הגוף והנפש, לביטחון העצמי ולהכרה העצמית.

תרגילי היוגה השונים צריכים להתבצע על מזרן ועד לפני כמה שנים לא היו סוגים שונים של מזרני יוגה אלא כל האימונים היו מתקיימים על מזרני PVC מזרנים שהחלק התחתון שלהם היה דביק בשביל שהמזרן לא יזוז והאופציה היחידה הייתה לבחור בין צבעים שונים של המזרן. היום יש מזרני יוגה שונים מחומרים שונים, בצבעים שונים ועם עיטורים שונים.  המגוון רחב ולכל אחד יש את סגנון האימון שלו והצרכים שלו אך בסופו של דבר מזרן כזה אמור להתקפל בקלות בכדי שניתן יהיה לקחת אותו לכל מקום בקלות אך בלי להתפשר על רוך ונוחות.

הנה כמה פרמטרים שצריך לקחת בחשבון כשבוחרים מזרן יוגה:

דביקות המזרן – יש אם כן תרגילי יוגה שונים בהתאם לרמת האימון, ויש כמובן סגנון אישי. מזרן יוגה לא אמור להחליק והוא אמור להישאר יציב ובמקום בכדי שניתן יהיה להחזיק באותה התנוחה כמה שניות. בבואכם לבחור מזרן לאימוני יוגה חשוב לבחור אחד בעל דביקות גבוהה יחסית, ומזרני ה-PVC מספקים בדרך כלל את הדביקות הדרושה.

חספוס המזרן – בדיוק כמו בחלק התחתון, גם בחלק העליון של מזרן היוגה חשוב שהוא לא יהיה מחליק בכדי שניתן יהיה להתאמן עליו ברציפות ועם יציבות מלאה. מזרונים חלקים עלולים לפגוע באימון בשל החלקלקות שלהם וקשה יהיה להחזיק עליהם באותה התנוחה יותר מכמה שניות לעומת מזרונים עם טקסטורה, ציור כלשהוא שהופך את החלק העליון למחוספס בהם אפשר יהיה להתאמן בקלות רבה יותר.

עובי המזרן – עוד פרמטר חשוב בבחירת מזרן לאימוני יוגה. יש מזרנים דקים מידי בהם תנועות שונות יהיו מורגשות ועלולות אף להיות כואבות. לעומת זאת מזרן עבה מידי ירגיש חסר יציבות ורחוק מן הרצפה והוא יהיה קשה לקיפול ולניוד, ולכן מומלץ לבחור משהו באמצע – מזרן בעובי 6 מ"מ.

מראה – כמו בכל תחום ספורטיבי, חשוב שהציוד יהיה נעים לעין ומתאים לסגנון שלנו מה שעשוי לתרום למוטיבציה באימונים. יש צבעים שונים ויש עיטורים שונים ויש אף מזרנים שניתן לעטר בהזמנה אישית, הכול בשביל שהאימונים יהיו מהנים וישיגו את מטרתם.

עלויות

עלויות מזרני היוגה משתנות כמו כל מוצר. ישנם מזרנים במאות שקלים וישנם בעשרות,  ויש כמובן מבצעים כאלו ואחרים שכדאי לשים לב אליהם. יוגה היא שיטת אימון שרבים מתחברים אליה הן בפן הפיזי והן בפן הרוחני, אך כמו כל דבר, לא כולם. לכן, בבואכם לבחור מזרן ובמידה ואתם חדשים בתחום, בחרו קודם מזרן זול ועם התקדמות האימונים שדרגו למזרן איכותי יותר.