מה הציוד המומלץ ליוגה

רובנו מכירים את היוגה כדרך לפעילות גופנית, תרגול נשימות יחד עם תנוחות המחזקות שרירים שונים כשעצימות הפעילות היא נמוכה, כלומר זו פעילות הנעשית בקצב איטי (אם כי ישנן שיטות שונות של יוגה שבחלקן הקצב מהיר יותר) עם זאת, אם תשאלו את מי שמתרגל יוגה כבר שנים, הוא יאמר לכם שיוגה היא הרבה יותר מספורט או דרך לשפר את הכושר הגופני אלא זו דרך חיים ממש, המאפשרת חיבור לעצמכם ברמות העמוקות ביותר ויש בה רוח לא פחות מפיזיות, שהנפש והגוף מחוברים. בין אם אתם מתחילים רק עכשיו לגלות את היוגה שהיא בת כמה אלפי שנים ובין אם אתם מתרגלים כבר זמן רב, ישנו ציוד שמומלץ שיהיה לכם. חלק מהציוד הוא הבסיס ממש וחלק ישדרג את התרגול ובכלל את הפיכת היוגה לאורח חיים של ממש.

ביגוד נוח

היום ישנם מכנסיים, חולצות, גופיות ופרטי לבוש אחרים המיועדים לסוגם ספורט מסוים: ביגוד אחר לריצה, ביגוד אחר ליוגה או פילטיס וכו'. אז אין צורך ללכת רחוק מדי ולקנות בגדים שמחירם כפול רק כי הם מוגדרים כספציפיים ליוגה. כדאי שיהיו לכם מכנסיים מבד גמיש ונמתח, אפשר צמודים אך לא בהכרח. לגבי חולצות, כיוון שהיוגה כוללת לא מעט כיפופים קדימה (כמו במשולש) והזדקפות, כדאי שהחולצה תהיה מבד צמוד יחסית כך שלא תתעופף לה כשאתם מתכופפים ומזדקפים. מומלץ שתהיה מבד מנדף זיעה כי אמנם מדובר על פעילות בקצב איטי אך המאמץ מורגש היטב ובהתאם לכך מזיעים לא מעט. לנשים מומלצת גם חזיית ספורט.

מזרון יוגה

מזרון יוגה הוא החבר הטוב ביותר שלכם בזמן תרגול יוגה. מזרון יוגה הוא דק יחסית, בעובי של 4-6 מ"מ, אין צורך ביותר מכך. חשוב שיהיה מזרון דביק בחלקו התחתון אשר מונע את נסיעת המזרון והפיכתו לסקטבורד, מה שעוזר לכם לשמור על יציבות ומונע החלקה. המזרון מגדיר את אזור האימון האישי שלכם ונותן מעט ריפוד ותמיכה. אמנם בחדרי כושר וסטודיו לאימונים ישנם מזרונים, אך תקופת הקורונה הדגישה (ועדיין מדגישה, כי היא עדיין כאן גם אם שומעים על כך פחות) עד כמה חשובה היגיינה וסטריליות ועד כמה ציוד אישי, במיוחד מזרון שדורכים ומזיעים עליו, הוא יתרון וחשוב שיהיה לכל אחד. כדאי לבחור מזרון שיהיה רך ונעים אך עם זאת מספיק קשיח ועמיד וגם קל לקיפול ונשיאה.

תיק נשיאה למזרון

במיוחד אם אתם מתרגלים יוגה במסגרת חוג או אוהבים לתרגל יוגה על חוף הים, בפארק או בכל מקום שאינו הבית שלכם מומלץ מאוד להצטייד בתיק נשיאה למזרון או לפחות רצועות שמשאירות את המזרון במצב מגולגל. לרצועות שמחזיקות את המזרון במצב מגולגל מחוברת רצועה כך שניתן לשאת את המזרון על הכתף. ישנם תיקי יוגה בסגנונות שונים ועם עיצובים ודוגמאות. ישנו תיק בד בעיצוב מודרני שצורתו היא כצורת גליל ומותאם בדיוק למידות המזרון במצב מגולגל. לתיק כזה יהיו רוכסן  כך שניתן לסגור אותו להגנה מלאה על המזרון, מספר כיסים וכמובן רצועה נוחה לנשיאה. ישנם תיקי בד בסגנון יותר שנטי או זרוק שיזכירו לכם מעט את סגנון הודו (אם להודו היה הטיול הגדול שלכם). גם בתיקים בסגנון הזה ישנו כיס נוח לנשיאת הפלאפון, מפתחות וכו'.

בלוקים לתרגול ללא חסימות

ביוגה ישנן לא מעט תנוחות מאתגרות שעם תמיכה קלה ניתן לעשות אותן בקלות רבה יותר וגם להישאר במצב יותר זמן. בלוקים או קוביות ליוגה הם אמצעי לתמיכה  במגוון תנוחות. הבלוקים יכולים לתמוך בגב בתנוחות שנעשות בשכיבה על הגב או בידיים בתנוחות הדורשות התכופפות כמו למשל במשולש (כלב). בתנוחת הכלב קל יותר לשמור על ידיים ישרות וגו חזק כאשר הידיים מונחות על הבלוקים. ניתן להניח אותן על כל אחת מפאות  הבלוק וכך לשנות את גובהו בהתאם לצורך. מידות הבלוק הן לרוב אחידות. הצורה היא מלבנית והמידות הן בד"כ סביב 23x15x8 ס"מ. החומר ממנו עשויים הבלוקים משתנה ומומלץ לבחור בהתאם להעדפתכם לתמיכה רכה או קשה יותר. ישנם בלוקים מחומר מוקצף- ספוג קשיח בדומה לגליל פילטיס למשל, ישנם בלוקים מעץ או משעם.

רצועות יוגה

רצועות עוזרות לכם להשלים את הגמישות החסרה בתנוחות מסוימות, למשל בתנוחה בה הנעשית בשכיבה על הבטן, רגליים מורמות  לאחור והידיים אמורות לחבוק את הרגליים. יש כאלה שניחנו בגמישות רבה או מתרגלים יוגה כבר שנים ומצליחים להגיע עם הידיים אל הרגליים ללא עזרה. יש כאלה (הרוב...) שזקוקים לעזרה כלשהי. הרצועות שיש בהן מספר לולאות עוזרות לכם להגיע עם הידיים אל הרגליים, הן למעשה מאריכות את הידיים בעוד כמה ס"מ שעושים את ההבדל.

גלגל יוגה

אביזר זה מסייע לכם לתרגל איזון ושיווי משקל, להעמיק את מתיחות האיברים השונים, בין אם אלה הידיים, הרגליים או הגב. ניתן להניח את כף הרגל על הגלגל ולגלגל אותו קדימה עד למתיחה מלאה של הרגל. כך אתם נעזרים בו גם להעמקת המתיחה וגם לתרגול יציבות. אפשר לשים את הגלגל מתחת לגב  בשכיבה כדי להעמיק את הקשת שנוצרת בקימור הגב ולמתיחה טובה יותר. מידות הגלגל הן קוטר של כ 30 ס"מ ורוחב מסגרת הגלגל (עליה מניחים את הרגל למתיחה) הוא כ 12 ס"מ.

לסיכום, יוגה היא דרך חיים, עבודה על גוף ונפש או פשוט עוד פעילות גופנית שאתם עושים כדי לשמור על כושר ואורח חיים פעיל ובריא. איך שלא תגדירו אותה, כדי שהתרגול יהיה לכם נוח ואפקטיבי מומלץ להצטייד בכל העזרים שציינו. עם זאת, ישנם דברים נוספים שכדאי מאוד שיהיו לכם ולא תמצאו גם בחנות המתמחה ביותר בתחום כמו סבלנות, רצון והתמדה.