מהן אומנויות הלחימה הרווחות ביותר היום

אם בעבור אומנויות לחימה המוכרות היו רק ג'ודו וקראטה ואומנויות לחימה אחרות כמעט ולא היו בכלל, היום הדברים שונים לגמרי. באופן כללי מקומן של אומנויות לחימה בארץ גדל מאוד. היום ידועים העקרונות שעומדים מאחוריהן. בניגוד למה שנראה כאשר צופים בקרב הנראה בעין לא מקצועית כהתקוטטות של שני אנשים. מאחורי אומנויות לחימה, במיוחד אומנויות הלחימה מהמזרח הרחוק, עומדים עקרונות של כבוד ליריב ושאיפה לפגוע בו בצורה מינימלית במקביל לרצון לנצח. התגלו גם היתרונות שלהן בתור דרך לגרום לריכוז רב יותר, חשיבה ואסטרטגיה והוצאת אנרגיה בצורה טובה שמשמעותית מאוד במיוחד לילדים ובכלל אנשים עם בעיות קשב וריכוז. איזה אומנויות לחימה הן הפופולאריות ביותר היום?

אייקידו

אייקידו היא אחת מאומנויות הלחימה המסורתיות שמקורן ביפן. האייקידו היא לא רק אומנות לחימה אלא דרך חיים של ממש שעומדים מאחוריה הרצון לפיוס ולשלום. המטרה באייקידו היא הגנה עצמית ולא פגיעה  בתוקף. ניתן בה דגש רב על שקט פנימי כך שהיא יכולה לתרום מאוד בעולם מלא הרעשים בו אנו חיים. האייקידו פותח ע"י או סנסאיי על סמך מספר שיטות לחימה בהן התמקצע. האייקידו כולל טכניקות התחמקות, הטלות, ריתוק, גלגולים ונפילות בצורה בטוחה ועוד.

קפוארה

קפוארה היא שילוב בין אומנות לחימה לבין ריקוד וגם מוזיקה היא חלק בלתי נפרד מתרגול השיטה. הקפוארה מקורה בברזיל ופותחה על ידי העבדים אשר חיפשו לפתח אומנות לחימה ועשו זאת במסווה של ריקוד כיוון שלחימה הייתה אסורה. אותם עבדים הוחזקו במכלאות קטנות וגם נמוכות כך שהקפוארה המסורתית כללה בעיקר אלמנטים קרובים לרצפה תוך שמירת שיווי משקל. לאחר תקופת העבדות התפתחה הקפוארה לכיוונים שונים, נוספו תנועות מהירות וחופשיות יותר, בעיטות ותרגילי אקרובטיקה כמו עמידות ידיים ואף אלמנטים מורכבים יותר. כאמור, בתרגול קפוארה ישנה נגינה בכלים מסורתיים כמו בירנבאו (מקל מוארך), גונגה ועוד. בשל השילוב בין אמנות לחימה, ריקוד, אקרובטיקה ונגינה הקפוארה הפכה לאומנות לחימה מבוקשת מאוד היום.

טאקוונדו

אין ספק שזכייה במדליה באולימפיאדה מקפיצה את הפופולאריות של ענפי ספורט שקודם לכן היו בשוליים. דוגמה לכך היא הטאקוונדו, אומנות לחימה שמקורה בקוריאה והביאה לנו זכיה במדליית ארד בטוקיו 2020 ע"י אבישג סמברג שגם זכתה לאחר מכן במדליית זהב באליפות העולם, בה זכה גם נמרוד קרביצקי במדליית זהב. טאקוונדו היא אומנות לחימה שהחלה להתפתח לפני כ 2000 שנה, היא שימשה את האבירים הקוריאנים. הלחימה כאן מבוססת בעיקר על בעיטות ופחות עבודת ידיים. היום הטאקוונדו נחשב כאמור לענף ספורט אולימפי אך הוא נחשב בקוריאה לדרך חיים של ממש. הבעיטות מותרות בכל איברי הגוף למעט מתחת לחגורה ואסורות מכות ידיים לכיוון הראש. הערכת היריבים נעשית על בסיס צבירת נקודות. היום כמעט בכל עיר ישנו מבחר של חוגי טאקוונדו.

קונג פו

קונג פו הוא שם כולל למקבץ אומנויות לחימה שמקורן בסין. ישנו שילוב ביין שיטות לחימה שונות, אפילו עשרות שיטות שונות שהתקבצו יחד והפכו לאחד עם זרמים שונים. אחד הזרמים המוכרים ביותר של הקונג פו הוא השאולין ע"ש מנזר שאולין שנזיריו ידועים ביכולתיהם בשל תרגול שעות ארוכות של לחימה. זרם השאולין ידוע בסגנון החיצוני שלו, סגנון יותר פיזי המחזק את השרירים והגידים. סגנון שני נקרא וו דונג והוא פנימי יותר, משלב יותר את הרוח ואנרגיית הצ'י. הוא גם איטי יותר ויכול להיראות דומה לטאי צ'י. בקונג פו יש שילוב בין הפעלת כוח (אלמנטים "קשים") לבין טקטיקה ושימוש בכוח שמפעיל התוקף כנגדו (אלמנטים "רכים"). הקונג פו ידוע גם מהקולנוע, כמו סרטי ברוס לי וגם אנימציה כמו קונג פו פנדה.

ג'ודו

אומנות לחימה שהיא מהמוכרות בארץ וכמעט כל ילד (וגם ילדה) נשלחים אליה בשלב כזה או אחר היא הג'ודו. לג'ודו יש גם היסטוריה כבר בתור ענף ספורט אולימפי שמביא לנו מדליות, החל מהמדליה של יעל ארד (שזכתה דווקא במדליית כסף...) דרך אריק זאבי, אורן סמדג'ה, ירדן גרבי ושגיא מוקי שכולם הביאו לנו המון כבוד באולימפיאדות ואליפויות עולם. הג'ודו היא אומנות לחימה יפנית. הקרבות בה אורכים ארבע דקות ומטרת העל בה היא הפלת היריב והטלתו על גבו או ריתוקו לקרקע לעשרים שניות לפחות, מה שמעניק את מלוא הנקודות האפשרי ונקרא איפון. הטלת היריב באופן שאינו מושלם נקרא וואזרי. מלבד האולימפיאדה ישנן בענף אליפויות בסדרי גודל שונים כמו הגראנד סלאמס.

קראטה

יש רבים המתבלבלים בין ג'ודו לקראטה. באמת ישנו דמיון רב בין שתי אומנויות הלחימה ושתיהן גם נחשבות לפופולאריות ביותר בארץ. בדומה לאומנויות לחימה שונות כמו האייקידו למשל גם הקראטה היא אומנות לחימה שמטרתה היא הגנה ולא התקפה. השיטה החלה להתפתח במאה ה 14. היא מבוססת גם על אומנויות לחימה סיניות. התפתחותה צברה תאוצה בשל האיסור שהיה באותה תקופה לשאת נשק ובאמת משמעותו של השם קראטה הוא יד ריקה- אומנות לחימה הנעשית באמצעות הגוף בלבד ללא אמצעי עזר או נשק. לאחר מכן היה איסור על לימוד קרטה והשיטה וירדה למחתרת והועברה באופן לא רשמי במסווה של ריקוד (קאטות). בתחילת המאה ה 20 פרצה מחדש. ישנן מספר שיטות לקראטה. הנפוצה בארץ היא שיטת שוטוקאן שכוללת תנועות בסיס, קרב וגם קאטות. הקרטה מבוסס על ערכים של אמת, יושר, חריצות, כבוד לכללי השיטה וגם ליריב ולכן יש בה הרבה ערך מוסף מלבד העניין הפיזי וחיזוק הגוף.

לסיכום, יש היום מבחר עשיר של אומנויות לחימה. חלקן פיזיות וגם אגרסיביות יותר כמו שיטות אגרוף למיניהן וחלקן כוללות הרבה מאוד חשיבה ואסטרטגיה לצד היכולת הפיזית כמו הג'ודו והקראטה.