אימון עם גליל פילאטיס

גליל פילאטיס הוא אביזר פשוט בצורתו, ששימש בעבר אתלטים מקצועיים ופיזיותרפיסטים. עם הזמן התגלה גליל הפילאטיס גם לציבור המתאמנים והמתאמנות, והפך למכשיר פופולרי לעיסוי עצמי ולתרגול. באימוני יוגה ופילאטיס נהוג להשתמש בגליל כאביזר עזר לביצוע תרגילים לשיפור היציבה ולחיזוק שרירי הליבה - גליל פילאטיס יוצר תמיכה תנועתית ולא יציבה ולכן מעודד את הגוף לגיוס ולהפעלה של שרירי הליבה ושל השרירים המייצבים. בתנועות מתיחה הגליל מסייע בדיוק התנועה, והופך את האימונים לעשירים ומגוונים יותר.

גליל פילאטיס

(מתוך: Shutterstock)

גליל פילאטיס עשוי בדרך כלל מפולימר מוקצף ויש לו גדלים שונים, מרקמים שונים (חלק או מחוספס) ודרגות קושי שונות, והוא יכול להגיע כגליל שלם או בצורת חצי גליל. עיסוי השרירים בעזרת גליל פילאטיס מסייע להפחית כאב מכיוון שהוא מגביר את זרימת הדם, מסייע באספקת חמצן לרקמות, וכך עוזר לתהליכי ריפוי טבעי להתרחש באזורים כואבים. שימוש בגליל פילאטיס עוזר לשפר גמישות ולקדם תהליכי שיקום. ככל שגליל הפילאטיס יהיה דחוס יותר וקשיח יותר, העיסוי שנקבל יהיה עמוק יותר ולכן עשוי לכאוב יותר.

לשימוש בגליל פילאטיס יש יתרונות רבים, ובהם:

זמינות גבוהה: משקלו נמוך ואפשר לקחת אותו בקלות לכל מקום

אפשר להשתמש בו בזמן צפייה בטלוויזיה, בסלון, ללא צורך בחלל אימון ייעודי

ממדים המקלים את האחסון, וללא צורך בתחזוקה

שימוש עצמי ללא צורך במדריך או פיזיותרפיסט (יש צורך בהדרכה ראשונית)

חלקי גוף שבהם אפשר לטפל בעזרת גליל פילאטיס:

גליל פילאטיס מסייע לשחרור שרירים בכל הגוף, ובעיקר באזורי הגב, השכמות, האמות, הכתפיים, הישבן והרגליים. חשוב להיות קשובים לגוף בזמן השימוש בגליל פילאטיס ולעצור בכל מקרה של כאב חד. התחושה צריכה להיות של עיסוי ושחרור. עיסוי בעזרת גליל פילאטיס על בסיס קבוע מסייע בהגדלת טווח התנועה של האזורים שעליהם עובדים, בשיפור הגמישות, בהפחתה של כאבים ובשחרור שרירים מכווצים.

תרגילים אפשריים בעזרת גליל פילאטיס:

עמידה והתייצבות על הגליל בכפות רגליים יחפות – משפרת את היציבה ושיווי המשקל.

שכיבה על הגליל כשהגליל תומך לרוחב הגב העליון וגלגול שלו כדי "לגהץ" את אזור הגב העליון.

שכיבה על הגליל כשהגליל תומך לרוחב הגב העליון והישענות לאחור כדי לפתוח את בית החזה.

שכיבה על הגליל כשהוא מאונך, במקביל לעמוד השדרה ונעטף ע"י השכמות, והנעת הידיים על הרצפה בתנועת "מלאכים בשלג".  

שכיבה על הגליל כשהוא מונח לרוחב, מתחת לאגן, הידיים אוחזות בגליל לייצוב, והאגן והרגליים נעים מצד לצד.

לסיכום אפשר לומר שגליל פילאטיס הוא מכשיר חובה בכל בית. גם אם אתם לא ספורטאים מקצועיים, אפשר להפיק ממנו תועלת גדולה במאמץ מינימלי, ולהיעזר בו לעיסוי עצמי של אזור הגב כולו, לשפר יציבה ולהפחית כאבי גב בצורה קלה ומהנה.